ITINERARI VILADAMAT - CINC CLAUS - LA CLOSA TANCADA

A continuació us presentem l’itinerari VILADAMAT – CINC CLAUS – LA CLOSA TANCADA, amb fotografies, comentaris i track realitzats per l’Hubert Mas i Joan Carreres. Al final us deixem un enllaç per a que el pogueu descarregar i fer servir com a pista a seguir en un tracker  o alguna aplicació de seguiment d’itineraris com Orux Maps (Android, gratuita des de www.oruxmaps.com),  Wikilock (Android) o Maps.me (per a iOS). També els podreu obrir a l’ordinador amb una aplicació com Google Maps.

Aquest proposta s’ha treballat en el marc del projecte “ Descoberta del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà” de l’APNAE finançat pel Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà amb la subvencions destinades als espais natural de Catalunya, els ha`bitats i les espècies 2017-2018 de la Generalitat de Catalunya.

Itinerari d’uns sis quilòmetres entre Viladamat i la Closa Tancada, arribant a la platja en el límit entre Sant Pere Pescador i Sant Martí d’Empúries (terme municipal de l’Escala).

Sortim des del sud del poble de Viladamat pel carrer Albons, passem pel costat de la deixalleria municipal i seguim el camí fins al pont de Sant Quirc. Aquí hi ha un encreuament, on trenquem a l’esquerra en  direcció a  l’Escala (rètol indicador).

Foto 1 :  Itinerari Viladamat – Cinc Claus – La Closa Tancada
Foto 2: Camí de L’Escala

El camí passa pel mig de camps d’userda  bastant grans, amb algunes fileres d’arbres, on podem trobar rapinyaires com l’arpella, l’aligot i el xoriguer comú durant tot l’any. Ens trobem al sector conegut amb el nom del Balcar.

Després d’uns tres quilòmetres, el camí es troba amb la carretera que porta de Viladamat a l’Escala i segueix uns 300 metres paral·lel a aquesta, per la vora dreta. El camí acaba en un encreuament, on, just davant nostre, direcció nord, surt un camí asfaltat que porta al poblet de Cinc Claus, que veiem al davant. Creuem la carretera amb cura, després d’uns 600 metres passem per sobre un pontet i arribem al poble.

Foto 3: Cinc Claus envoltat de camps

Cinc Claus és un petit enclavament d’origen romà, pertanyent al municipi de l’Escala, amb diversos allotjaments de turisme rural, un restaurant, les restes d’un castell medieval i una ermita romànica dedicada a Santa Reparada.

Foto 4: Ermita de Santa Reparada
Foto 5: Allotjament rural i a la dreta portal d’entrada de l’antic castell medieval

És aconsellable passejar una estona pel poble i fer un cop d’ull als camps d’userda que es troben al nord,  envoltats per grans arbres i que són molt bons per a rapinyaires, sobretot durant la migració. Hi podem veure l’arpella pàl·lida, l’àguila pescadora o, de manera excepcional, l’arpella pàl·lida russa o l’esparver d’espatlles negres. També hi  trobem ocells d’espais oberts, com cogullades, torlits o aloses (aquestes a l’hivern).

blank
Foto 6: Esparver d’espatlles negres (la foto és meva i està feta a Cinc Claus!)

Retornem pel mateix camí que hem fet per arribar a Cinc Claus durant uns 300 metres, fins  a trobar, a la nostra esquerra, un camí de terra ample i ben condicionat. Aquest camí correspon a un antic camí medieval i el seguim en direcció est, cap a Sant Martí d’Empúries.  El camí està flanquejat per grans tamarius, on a l’hivern hi podem trobar grupets de fringíl·lids i titelles i tot l’any grups de pardals comuns i xarrecs, els omnipresents estornells, tórtores turques i tudons.

Foto 7: Camí a Sant Martí d’Empúries

Aquí els camps són més humits, amb extensos prats, zones de canyissar als marges i petits recs que els delimiten.

Foto 8: Prat inundable

Després d’uns 700 metres, i  just abans d’arribar a la carretera  de Sant Martí d’Empúries, surt un camí ample a la nostra esquerra, que hem d’agafar. Aquest camí va vorejant la riera de la Muntanya que forma part del sistema del rec del Molí; aquest recull aigua del Ter i la duu a través de diverses rieres i recs pel corredor d’Albons. El rec del Molí té els seus orígens en un antic braç del riu Ter, que en època medieval desembocava al sud d’Empúries.

A la vora del rec anem trobant diversos salzes, amb tronc molt retorçat, i un cordó de canyissar, a voltes substituït per la invasora canya americana (una espècie de bambú), que forma una paret densa en alguns punts.

Foto 9: Riera de la Muntanya
Foto 10: "Canya americana"

Al cap d’un quilòmetre el camí arriba a la carretera que va de l’Escala a Sant Pere Pescador. Aquí hem d’anar primer a l’esquerra, passar el  pont que travessa el riu Vell i aturar-nos a contemplar la Closa Tancada. L’esmentada closa es tracta d’un extens camp inundable que se’ns obre al davant i que en època de pluges podem veure convertit en un estany. Si hi ha aigua hi podrem observar multitud d’aus aquàtiques. En els arbres que voregen el rec del riu Vell cal estar atents a la possibilitat de veure-hi l’àguila pescadora.

Foto 11: La Closa Tancada

Seguidament creuarem la carretera per agafar un camí que surt davant nostre, paral·lel al riu, amb un senyal ben clar que diu El Riuet – Platja. Aquest és un camí estret que transcorre entre la Closa Tancada i el Riuet, nom que rep la part final del riu Vell, antiga desembocadura del riu Fluvià, abans de desembocar al mar. El camí, en no gaire bon estat, ens portarà en uns cinc minuts ( 500 metres) fins a la platja. Just abans d’arribar-hi  trobem un pont elevat que travessa el Riuet en el límit nord del poble de Sant Martí d’Empúries.

Com a alternativa es pot agafar el carrer Riuet de Sant Martí d’Empúries, el qual, des de la carretera, passa paral·lel al camí, a l’altre costat del canal, i porta al mateix punt final (en millors condicions, essent més aconsellable per a les bicicletes).

Final de trajecte. Podem gaudir d’una platja molt ampla, amb petites dunes a la nostra esquerra i vegetació dunar en relatiu bon estat de conservació tot i l’ús intensiu de la zona per part dels usuaris  de la platja.